Pešia zóna |
Pešia zóna v Lučenci! | I.-II. etapa: uzavrieť cestu od
železničnej stanice cez Ulicu mieru až po
ulicu M. Rázusa. Zo slepej Eremburgovej ulice
vznikne široké parkovisko, ktoré pomôže
oživiť aj túto ulicu. Mesto ponúkne ulicu
množstvu reštauráciám (Piváreň Essex,
Slimák, Klub 46, Rak, Pizzeria, Bistro Domino,
Poľovník....) Tie bez problémov a so ziskom
zaplnia stolmi, stoličkami, slnečníkmi cestu.
Najfrekventovanejšia pešia ulica mesta sa tak
stane prirodzene Lučenským korzom. Ing. Miroslav Drobný v spolupráci s Novou stolovou spoločnostou Lučenec (10. 6. 1999) |
...po 18,00, máte pocit, že tu skapal pes (časť 3.) |
Viem o tom, ze Juraj Dobrocky uvazuje vo
svojom komplexnom plane s pesou zonou, ktora by mala spojit Vystavisko
s Redutou a koncit pri sklenenej opache. Akokolvek sa jezim, musim uznat,
ze je to zaujimavy zamer, pretoze pri jeho realizacii by doslo k zastaveniu
otrasnej cestnej premavky stredom mesta a tak aj k zachrane zvyskom naozaj
historickych stavieb v Lucenci. Otazka znie, kam odklonit dopravu. Komancovia
nam tu zanechali niekolko unikatnych hovadin - jednou z nich je aj nadjazd
z Opatovej do Lucenca, ktory usti priamo v centre mesta. Vyuzitie tohto
nadjazdu vybudovanim nejakych ramp a odklonenim hlavnej cesty niekde pomedzi
Malu Ves a sidlisko, rozprestierajuce sa na Silassyho mociaroch (ozaj,
aky je povodny nazov tohto miesta?) naraza na nepochopenie majitelov pozemkov,
cez ktore by cesta mala ist (nie vsetky vlastni mesto) a tradicny nepodstatny
detail - kde na to vziat peniaze.... Ak by sa podarilo tento zamer realizovat,
rozliezla by sa pesia zona mestom na vsetky strany. Okrem Karmanovej a
Vajanskeho ulice by urcite zasiahla Masarykovu, cim by znefunkcnila Zeleznicnu
a k nej prilahle ulice Jokaiho, Razusovu, Mierovu, Novohradsku... Tusim
som sa nechal uniest:) Podarilo by sa tym urobit z mesta miesto spolocenskeho
zivota? Nie je to zbytocna otazka a nepoznam na nu odpoved. Ak sa vsak
prejdete centrom mesta vecer po 18,00, mate pocit, ze tu skapal pes. Ak
organizujete akekolvek akcie, viete, ze musite zacat popoludni, lebo vecer
uz malokoho vytiahnete z jeho panelovej jaskyne... Pesiu zonu vidim ovela
viac ako spolocensky problem, nepodstatna sa mi vidi technicka a financna
stranka veci. KONIEC jazz (20. 5. 1999) |
...po 18,00, máte pocit, že tu skapal pes (časť 2.) |
Druhy pokus, ako ozivit stred mesta, bolo
vlanajsie zavazne nariadenie mesta Lucenec, ktorym dostali podnikatelia
v centralnej zone povinnost mat aspon jeden den v tyzdni (v stredu) mat
otvorene obchodiky do 19,00. Ano, znie to zvratene - mesto nariaduje obchodnikom,
dokedy maju mat otvorene:) Ale spytajte sa lucencanov, ktori pracuju a
chcu si cez tyzden zaobstarat nejaky zaujimavejsi nakup - tazko najdete
v centre mesta viac ako pat obchodov, (a to urcite prehanam!), ktore maju
otvorene dlhsie ako do 17,00. Zato krciem, kaviarni, herni a podobnych
existencne nevyhnutnych lokalov by ste sa nedopocitali. Uragan protestov,
ktory sa okamzite po vydani tohto nariadenia strhol, by mohol najlepsie
opisat niekto, kto sedi na mestskom urade a ma na starosti kontakt s podnikatelmi.
A opat to stare zname - zvysujete nam naklady, prichadzame o ksefty, nemozeme
si dovolit zamestnavat tolko ludi... (Je to odbocenie, ale musim si rypnut
- typicky lucensky podnikatel - obchodnik by najradsej svoj obchod vobec
neotvaral, neponukal na predaj ziadny tovar, neplatil ziadne faktury,
iba chodil do banky a sledoval, ako mu rastie vyska jeho konta... Bol
som uz svedkom toho, ako "obchodnicka" s drogeriou nemala v ponuke papierove
vreckovky a zakaznicky, ktora ich pozadovala, sa spytala: A na kedy to
potrebujete? Rovnako ako s udivom sledujem "obchodnikov", ktori v priebehu
jedneho roka postupne otvoria a opat zatvoria obchod s obuvou, drogeriou,
darcekovym tovarom, druhotnymi surovinami zo zapadu (second hand) a napokon
ich najdem stat za pultom rychleho obcerstvenia - tomu hovorim uzasna
flexibilita...) Jednoducho - aj tento pokus zakapal a Lucenec sa vratil
spat do vyjazdenych kolaji. POKRAČOVANIE jazz (17. 5. 1999) |
...po 18,00, máte pocit, že tu skapal pes (časť 1.) |
Vybudovat v Lucenci pesiu zonu? Urcite to
nie je nic originalne, dokonca ani prevratne. Debaty, hadky a navrhy rieseni
uz mali na stole asi vsetci lucenski architekti. Ale aj environmentalisti
(nie metalisti!) ci zeleni. A iste aj tzv. otcovia mesta (hoci po poslednych
prechadzkach mestom mam pocit, ze Lucenec je po tejto stranke uplna sirota).
Z posledneho obdobia mame par (dva) prikladov, ako to skonci s dobre mienenou
iniciativou. Prvej sa dopustil pred niekolkymi rokmi Robo Murgas, ked
prisiel s napadom uzavriet Masarykovu ulicu a podarilo sa mu tento napad
pretlacit aj cez zastupitelstvo. Boli sme svedkami toho, ako sa stred
mesta z noci do rana vycistil. Dalo sa nim normalne chodit a dokonca aj
dychat. Vela ludi tento napad kvitovalo. Kto bol nespokojni, boli samozrejme
lenivi motoristi, ktori by sa so svojimi konzervami presuvali najradsej
aj z obyvacky na zachod. podla mojich informacii vsak smrtelny uder tomuto
- nie zlemu - napadu zasadili lucenski "velkopodnikatelia", majitelia
ci najomcovia obchodnych priestorov na Masarykovej ulici. Ich zasadnym
argumentom bolo, ze prichadzaju o kseft, ze im pesia zona nizila obrat
a zmenena dopravna situacia sposobila problemy so zasobovanim. A svoje
"straty" zacali aj vycislovat. Mesto pod tymto tlakom kapitulovalo a tak
sa po chvilke pokoja stala z Masarykovej ulice testovacia draha pre nablyskane
vozy "majitelov sveta" - a samozrejme, miesto, ktore hrozi chodcom zadusenim.
POKRAČOVANIE jazz (14. 5. 1999) |
V čase špičky úzka cestička... | Celkom dobré stránky...hlavne co sa tyka
nametov dalsieho zveladovania a vystavby mesta. Nezaskodilo by sa aj trosku
pozriet a skritizovat centrum mesta, t.j. na ulicu Masarykovu, kde si
tkzv. "tiez podnikatelia" urobili z tejto ulice - parkovisko a zo sirokej
4 prudovej cesty je v case spicky uzka cesticka...podla mojho nazoru,
by ta pesia zona bola vhodna aj na tomto mieste. Vyjadrite sa k tomu,
dakujem. Mikro (12. 5. 1999) |
Moderná stavba zničí tie historické?! |
Príjazd
do centra mesta ako vystrihnutý z pohľadnice dialničného úseku v New
Yorku. Táto moderná socialistická stavba asi navždy pochovala lučenské
historické jadro. Je niekoľko návrhov ako aspoň z časti vrátiť centru
svoju dôstojnosť. Jedno riešenie pripravuje aj naša stránka. Ak máte
nápady ako vyriešiť náš spoločný lučenský problém, napíšte nám. Ing. Miroslav Drobný (23. 5. 1999) |
Tunel zrušený |
Zo zdroja blízkeho firme Avant - realizácia
"Tunela" pod Lučencom je nereálna. |
Tunel/podjazd pod Lučencom |
Viete si predstaviť, centrum Viedne a
pri Stephan-dóme veľká svetelná križovatka, alebo Banskú Bystricu a
Hlavným námestím dvojprúdová cesta, či Košice a od hotela Slovan až
po Tesco frekventovaná doprava. Nie? Tak prečo, je nám normálne, že
srdce Lučenca tvorí dvojprúdová frekventovaná cesta s prekrásnou svetelnou
križovatkou? Doprava do obchvatov alebo pod zem, inak Lučenec nebude
mestom s veľkým M. |